maandag, juli 11, 2005

Weekendje ouders

Een weekendje naar mijn ouders betekent ook weer een tocht met het openbaar vervoer. Een manier van vervoer die niet mijn voorkeur geniet, daar het tot 5 keer langer duurt dan met de auto. Echter als je daar niet over beschikt dan moet je wel.

Het voordeel is echter wel dat je een tussenstop in de stad kunt maken. Ditmaal was dat Nijmegen. Hoewel ik ging kijken voor een nieuwe broek, kwam ik al snel terecht bij de Slegte, een lettertje minder dus. Daar zag ik een mooi boekwerkje van Mecanoo Architecten liggen over de bibliotheek van de technische universiteit Delft.

Het boekje viel meteen op door de mooie fluweelachtige omslag in donkergroen, met daarop in relief de titel en een tekening van het gebouw. Dit contrasteerde mooi met de rode binnenkaft (hier zal wel een andere term voor bestaan, maar daarvan ben ik niet op de hoogte). Mooie afbeeldingen tenslotte maakten het een aantrekkelijk boekje.
Echter na het lezen was ik toch wel een beetje teleurgesteld. Na de kaft en de afbeeldingen gezien te hebben dacht ik dat er met grote zorg aan het boekje was besteed. De foto's gebruikt als achtergrond zorgden er echter een paar keer voor dat de tekst volledig onleesbaar was. Donkere achtergrond met zwarte letters en lichte achtergrond met witte letters. Gelukkig stond de tekst er ook in het engels zodat het toch nog wel te ontcijferen was.

Inhoudelijk vond ik het geheel weinig fantasievol. Er zat niet echt een goede lijn en opbouw in en het was soms moeilijk leesbaar. Mogelijk is dit laatste veroorzaakt door de hoeveelheid technische termen, maar toch vermoed ik dat de nodige zorg voor een goed verhaal volledig ontbreekt. Een aanwijzing hiervoor is dat het hoofdstukje De kegel gevolgd wordt door Kegel. Dubbelop dus en niet echt nodig naar mijn mening.
Nieuwsgierig werd ik naar de balie die een organische vorm heeft gekregen. Op zich misschien een logische keuze in een verder strak en geometrisch gebouw, maar waarom dan specifiek een fragment van de boomschors van de Kaukasische Zelkova (in het Engels zelfs met de Latijnse naam Zelkova carpinifolia). Zo is dan weer de gedachte van een bioloog.

Mijn andere aankoop was bij de Wereldwinkel. Misschien een winkel die niet het meest voor de hand ligt, maar toch hebben ze er geregeld mooie aanbiedingen. Zo trof ik het boekje Tropische vruchten van Dr. Bernd Nowak en Bettina Schulz. Dit boekje ligt al jaren bij de ramsj en ik heb het dan ook vele malen vastgehouden. Normaal is het boekje toch al weer 9,50 Euro, nu slecht 3,95. Een koopje dus.
Het voordeel van dit soort boeken is dat het niet nodig is om ze helemaal te lezen. Alleen even de inleiding en dan is het leuk om af en toe door te bladeren of een keer iets op te zoeken. Erg handig als er meer boeken bijkomen dan dat je leest. Dit laatste is bij mij een groot probleem. Ik ben al weken bezig met het boek Darwin, his daughter en human evolution. Erg interessant, maar ook vrij dik en in het Engels. Mijn leesachterstand zal dus alleen maar groter worden de komende weken.

4 Comments:

At 7:37 p.m., Blogger boekengek said...

Maak je geen zorgen over lees-achterstanden. Alles komt ooit aan de beurt, en zo niet, dan verkoop je het. Het leuke van (veel) boeken hebben is de wetenschap dat je de deur niet uit hoeft om iets op te zoeken of om ergens van te genieten.

 
At 9:00 p.m., Blogger Unknown said...

Umberto Eco zei het ooit al: wat heb je aan een boekenkast vol boeken die je al hebt gelezen?

 
At 10:57 a.m., Blogger sneuper said...

Ha Rick,

Welkom! Leuk weblog. Ik was gisteren ook met de trein in Nijmegen. Had voor de zekerheid nog wat adressen bij me van antiquariaten, maar had helaas geen tijd tussen de afspraken door. Maar het het is een goede gewoonte om bij tussenstops je slag te slaan, bij mijn volgende bezoek ga ik het ook in Nijmegen doen.
Hou vol met dit weblog!

 
At 11:15 a.m., Anonymous Anoniem said...

De beste antiquariaten zijn in Deventer en Leiden te vinden, overigens.

 

Een reactie posten

<< Home