woensdag, juli 13, 2005

Endurance en andere reizen van

Loop ik eerst te klagen dat ik teveel boeken heb om te lezen, blijf ik toch weer kopen. Vandaag bij de Emmaus weer twee titels erbij. De eerste meer dan 1000 pagina's (waar begin ik toch aan?) met poëzie. "De Nederlandse poëzie van de 19de en 20ste eeuw in 1000 en enige gedichten", samengesteld door Gerrit Komrij. Reden van aanschaf is drie gedichten van Boudewijn. Opvallend is dat Büch in de inhoudsopgave tussen Buddingh en Burssens staat. Ik heb nog weinig gedichten van Boudewijn gelezen en dit is een mooi begin. Ben er een beetje huiverig voor omdat ik (nog) niet zo veel heb met poëzie.

Het tweede boek dat mijn aandacht trok was "Endurance, Shackleton's incredible voyage" van Alfred Lansing. Ik begon nu toch heel erg te twijfelen. Heb ik hier al een boek over of niet? Ik wist dat als ik achter mijn bureau zit, dat ik dan een boek met een scheepsnaam beginnend met een E kon zien staan. Toch maar gekocht, anders zou ik er misschien weer spijt van krijgen dat ik hem heb laten staan. Is me vaker overkomen. Dan denk ik zeker te weten dat ik een boek al heb en dan blijkt dat weer niet zo te zijn. Kom je terug in de winkel, is het boek weg. Voor 7 augustus dus zorgen voor een complete lijst.

Het boek met de E. Niet de Endurance, maar de Endeavour. Ruim twee eeuwen verschil! Hoe kon ik die nou door elkaar halen? Geen verkeerde koop dus.

Toch meende ik iets over Shackleton te hebben. Eén blik op m'n boekenkast en ik wist het. Natuurlijk is het "Zuid", maar daarnaast ook nog het boekje "In de voetsporen van Shackleton" van Albert Beintema. Shackleton wint het nu dus met 3 boeken van James Cook met twee boeken. Dit zullen er vast nog wel meer worden.

Terug naar de titel van de blog. De andere reizen van. Of in dit geval The voyage of. Als bioloog moet je natuurlijk jezelf hebben verdiept in Darwin op the Beagle. Dit boek ligt dan ook al tijden te wachten om gelezen te worden. Eerst nog dat andere boek over Darwin uit mijn vorige blog uit zien te krijgen. Eigenlijk wel verkeerd om omdat "Darwin, his daughter..." na de reis op de Beagle plaartsvindt.

Tenslotte nog een laatste reis. The voyage of the Challenger" van Eric Linklater. Een boek vol met mooie tekeningen en foto's. Interessant voor Boekengek (al zal hij dat wel al weten) een hoofdstuk getiteld The Penguins of Tristan da Cunha.

Zo bekeken heb ik thuis nog genoeg te reizen. Komt dat goed uit dat ik geen vakantieplannen heb.

4 Comments:

At 10:21 p.m., Blogger boekengek said...

wat een fraaie blog! Ik kom er morgen even op terug want ik heb mijn lenzen al uit nu. Beintema, Shackleton, Cook, mijn boekenkast trekt aan mij voorbij!

 
At 10:30 p.m., Blogger woordenaar said...

Ik lees nu Tristan da Cunha van Raoul Schrott. Ik meen het eiland ooit bij Büch voor het eerst te zijn tegengekomen, maar in de eiland boeken is er weinig terug te vinden. Misschien ooit op tv geweest?

 
At 10:45 a.m., Blogger boekengek said...

Büch is nooit op Tristan da Cunha geweest, en evenmin op St. Helena. Hij is eigenlijk nooit op eilanden geweest waar je alleen via een lange bootreis kunt komen. Dus helaas moeten de interessantste eilanden het zonder de literatuur van BB stellen.

 
At 11:07 a.m., Blogger woordenaar said...

Dus ik heb een valse herinnering? Maar waar ken ik het dan van?

 

Een reactie posten

<< Home