zondag, juli 24, 2005

Twee uit Thaiti

Hoewel ik me had voorgenomen voorlopig geen boeken meer te kopen, op zijn minst één boek uit voor elk nieuw boek, kon ik het toch weer niet laten. Ik was in Ede bij een aquariumspeciaalzaak en die is gelegen vlak bij de kringloop. Toch maar even naar binnen dan.

Ik kwam weer naar buiten met twee goedkope dunne boekjes. Leuk voor tussendoor. Pas bij de auto ontdekte ik de link tussen de twee boeken. Het eerste boekje wat mij wel interessant leek was "Op Tahiti". Hierin beschrijft Elsa Triolet haar observaties van het Tahitiaanse sociale leven en de botsingen met de cultuur van de toeristen.
Het tweede boekje is een Novib uitgave met de titel "Hoe de zon gestrikt werd" met korte verhalen van eilanden uit de Stille Zuidzee. En u raadt het al, ook één verhaal van Tahiti. Toch wel grappig dat je twee boekjes eruit vist met zo'n duidelijke connectie. Maar misschien is het ook wel juist die connectie die er voor zorgde dat ik net díe twee boekjes eruit viste.


Over connecties gesproken, nog even een korte gedachtedwaling die ik had. Elsa Triolet trouwde de schrijver André Aragon. Met een lichte interesse voor het fantasy-genre, dacht ik meteen aan "The Lord of the Rings". Een naar mijn idee matig boek, maar wel een zeer bekend boek. De films waren overigens wel schitterend, zeker als je ze alledrie achter elkaar in de bios ziet.
Deze gedachtelink was onterecht, want een van de figuren heet Aragorn, met extra r dus. Hoewel onterecht... zoek in google bij plaatjes op Aragon en je krijgt eerst vier plaatjes van Aragorn. Aragon echter is een regio in Spanje en bovendien gelegen in Frankrijk. Een klein plaatsje bij Carcassonne, wat weer een andere liefhebberij is, gezelschapsspellen.
Als Aragon op Aragorn lijkt, dan lijkt het ook zeker op Eragon. Het eerste deel van fantasytrilogie Inheritance van Christopher Paolini, die op 15!-jarige leeftijd begon met schrijven hieraan. Inmiddels 19 komt deze zomer het tweede deel uit. Christopher zegt na het uitkomen van het eerste deel veel te hebben geleerd over het schrijverschap en ik ben dus zeer benieuwd naar het tweede deel. Dat wordt dan weer een tripje naar de ABC.
Nog een laatste connectie. De zoon van Tolkien heet ook Christopher! Everything's connected.