zondag, december 04, 2005

The Undutchables


Een boek dat al 27 drukken heeft gehaald, een boek dat je in elke boekhandel wel terugvindt en een boek dat ook onder buitenlanders bekend is. Vooral dat laatste was voor mij de reden om het boek dan toch eens eindelijk te lezen. Ik ga de laatste tijd veel met buitenlanders om en een Braziliaanse vriend zei dat het een leuk en typerend boek was en anderen zeiden dat ze het ook beslist wilden lezen. Ik kon dus niet achter blijven.

Met hoge verwachtingen begon ik aan dit boek, dat volgens de schrijvers (een Engels-Amerikaans stel) een hardhandige cursus zelfkennis zou zijn. De analyse die dit stel maakte zou een vloed aan herkenning moeten opleveren. Ik moet toegeven dat er her en der een kleine aha-erlebnis ontstond, maar om te zeggen dat alles zou treffend beschreven is…

Ligt het aan mij? Ik ben nog vrij jong, officieel gezien allochtoon, maar voel me toch echt wel een Nederlander. Is het dan misschien de 14e druk, dat ze bij de vijftiende versie het licht zagen en het boek drastisch hebben omgegooid. In ieder geval vond ik het oersaai en bovenal werden velen eigenschappen aan ons Nederlanders toegewezen die ik zelf totaal niet herkende of eigenschappen die zo globaal zijn dat ze op elke bevolkingsgroep wel van toepassing zijn. Zijn niet overal ter wereld de wc’s in kleine ruimtes weggestopt? Lijkt me toch echt niet iets typisch Nederlands.

Ik wist ook niet dat wij Nederlanders de aardappels schilden ná het koken. En dan ook nog spiraalsgewijs zoals wij doen met appels en peren. Of was het een grapje van schrijvers? Het boek valt onder de categorie humor en dat is goed te merken ook. Net zoals bij Idols doen ze een poging. En net zoals bij Idols lukt het simpelweg niet. Het boek is sterk overtrokken en de pogingen tot grappen mislukken dan ook jammerlijk.

Ik ben zeker geen fan van boeken die grappig bedoeld zijn. Boeken die je iemand cadeau doet omdat je niks beters kan bedenken omdat je niet de moeite wilt nemen om je in de persoon te verdiepen. Boeken die je ook vooral niet zelf wilt krijgen. Moet ik me zo druk maken om een boek wat niet serieus bedoeld is? Als het alleen in het Nederlands zou worden uitgegeven niet. Echter als er iemand uit Brazilië naar je toe komt en gaat zeggen hoe Nederlanders zijn aan de hand van dit boek, dan is het wel iets zorgelijks. Kennis over mensen haal je niet uit boeken, die haal je uit mensen.

1 Comments:

At 12:58 a.m., Anonymous Anoniem said...

Heerlijke wc-liturgie en voor mensen die willen reizen. Of gewoon voor diegene die ons kent ons willen leren behouden. Onder het principe. En dan heb ik het niet over waarde en normen.

 

Een reactie posten

<< Home