donderdag, september 22, 2005

Miauw

Afgelopen weekend was ik weer eens bij Huub Baar op de markt in Wageningen. Ik loop er regelmatig binnen. Mijn oog werd dit keer gevestigd op het boekje Miauw van Midas Dekkers. Ik had het boekje ook al in Deventer gekocht, maar dit keer was het in een andere uitgave. Ik heb ontdekt dat bij verschillende boeken van Midas de uitgaven wel eens willen verschillen in kleur van de letters op de kaft, vrij miniem dus, maar hier was het verschil toch wel duidelijker.

Links de 2e uitgave, bij Bert Bakker. Rechts de 5e herziene en uitgebreide uitgave bij Contact. Het boekje viel me vooral op door de harde kaft. Zeker omdat het grotendeel wat ik heb van Midas zachte kaft is. Slechts het kinderboekenweekboek "Houden beren echt van honing?" bezit er een (gesigneerd door zowel Midas als Thé Tjong-Khing (op het boek ontbreekt zowel accent als verbindingsstreepjes, al komt dit vaker voor)).

Ook opvallend was dat er was gewisseld was van illustrator. Bij het eerste boek waren de tekeningen van Wibo, hiervan twee in de blog. In het nieuwe boek mocht Maus Slangen de tekeningen voor zijn rekening nemen. De tekeningen van Maus Slangen versieren vele bundels van Midas.

Wibo (Wim Boost, 2/7/1918 - 1/8/2005) werkte enige tijd bij de bekende Toonder-Geesink studio's en is onder andere bekend geworden als cartoonist in de volkskrant, waarvoor hij maar liefst 8888 cartoons tekende.

Van Maus Slangen kan ik minder informatie vinden. Hij is verbonden (geweest?) met Toneelgroep Amsterdam als decorschilder en acteur.

Terug naar het boekje. Miauw bestaat uit 38 (36 in de vroege uitgave) korte verhalen over het lievelingsdier van Midas, de poes. Met twee pagina's per verhaal is het een leuk boekje voor tussendoor. Het is duidelijk te merken dat dit vroeg werk is, de verhalen zijn niet bijzonder origineel of onderhoudend, al is in enkele verhaaltjes toch al duidelijk de unieke manier van verbanden leggen te ontdekken. Vooral dit maakt voor mij de verhaaltjes van Midas leuk om te lezen. Zeker niet een topstukje, maar ja als verzamelaar hoort het toch in de collectie.

2 Comments:

At 10:27 p.m., Blogger Bibliofilos said...

Leuk zaakje, hé, Huub Baar...ik snuffel er ook altijd graag rond!

 
At 1:05 a.m., Blogger Rick said...

Zeer zeker. Ook een goede leverancier van Harry Potter en Dan Brown en andere goed verkopende titels. Hoewel sommige hun neus ophalen voor dit soort boeken, lees ik ze graag. Ik moet toegeven dat Dan Brown niet echt literaire hoogstandjes schrijft, maar zijn boeken lezen werkelijk als een trein.

 

Een reactie posten

<< Home