zondag, oktober 09, 2005

Midas speciaal

Het valt niet mee om na twee jaar weer te gaan studeren. Het kost me meer energie dan ik had verwacht door het nieuwe onderwijssysteem. Ook gaat er meer tijd in zitten dan dat ik ooit voor een ander vak tijdens mijn studie biologie heb besteed. Aan de ene kant is dat wel fijn omdat ik nu echt het idee heb dat ik goed aan mijn toekomst werk, maar aan de andere kant schiet de rest er wel flink bij in. Ik heb de laatste weken nauwelijks een letter gelezen die niet was gerelateerd aan mijn studie. Slechts een enkel dun boekje heb ik wel uitgekregen.

Een conferentie leidde mij naar Rotterdam waar ik aan het eind van de middag nog even de tijd had voor een bezoekje aan de Slegte. Ik werd in eerste instantie verrast door een redelijk aantal boeken van Boudewijn Büch, waaronder een exemplaar van Links!. Echter alle beschikbare boeken had ik al, dus ben ik verder gaan zoeken. Al snel stond ik met wat boeken van Midas Dekkers in mijn hand. Ook hiervan had ik de meeste al. Behalve één dun boekje.

Ademen voor gevorden is een speciale uitgave van Ebas Nederland, fabrikant van sigaren. Een verrasende opdracht die resulteerde in een verrassend boekje. Midas legt niet de meest voordehandliggende link terug naar de tabaksplant, maar weet ook hier weer op zijn typische manier verbanden te leggen die zeker onverwacht zijn. Erg leuk dat hij in zes hoofdstukjes weer een uniek constructiewerkje heeft kunnen creeeren.


Een ander boek van Midas Dekkers heb ik via Marktplaats weten te bemachtigen. Het gaat om, zover bij mij bekend, de eerste uitgave van Midas (1977). Het boek Bestiarium bestaat uit een studie in middeleeuwse beestenboeken naar bijzondere beesten als de eenhoorn, zeemonnik en aspidochelone. Ik ben erg benieuwd naar dit boek vanwege het interessante onderwerp en omdat het zijn eerste boek is. Zijn vroege werk wil nog wel eens tegenvallen.

Momenteel aan het lezen (al enkele weken lang): De hele wereld in een vitrinekast. Erg interessant!!