donderdag, oktober 27, 2005

De hele wereld in een vitrinekast

Eindelijk is het dan zover. Ik heb weer eens een boek uit. Ik vrees dat het toch echt de verkeerde kant op gaat. Ik heb dan wel een blog over boeken, maar als ik niet verder kom dan één boek in een paar maanden, in hoeverre heb ik dan nog wel recht van spreken. Hopelijk heb ik de komende periode meer tijd om te lezen en dus ook te bloggen.



Het boek wat ik uit heb, is "De hele wereld in een vitrinekast" van Boudewijn Büch. Een erg interessant boek met toch wel heel uiteenlopende onderwerpen. Het zijn echt weer van die onderwerpen waarvan je je afvraagt hoe Boudewijn er toch bij komt. En het frapante is dat hij, zoals gebruikelijk, er de meest zeldzame boeken over bezit. Op zich ook wel makkelijk, het wordt dan een stuk moeilijker om de bronnen te controleren, maar dat is een andere zaak.

Het boek was erg boeiend. Ook al was het soms wat lastig te lezen. Ik heb wel vaker last van de schrijfstijl van Boudewijn. Af en toe kom ik zinnen tegen, waarvan ik denk dat ze toch echt niet kloppen. Erg jammer omdat de vaart er dan uit gaat. Aan de andere kant hoor ik ook geregeld dat mijn eigen schrijfsels op een zeer eigenaardige manier zijn samengesteld. Dus wellicht ligt het ook wel aan mijn taalgevoel.

Ik heb wel enorm veel respect voor Boudewijn. Het lijkt mij een enorm werk om zo'n boek te schrijven. Ten eerste al omdat hij veel van de beschreven plaatsen zelf heeft bezocht. Daarnaast heeft hij er vele zeldzame boeken over verzameld en ten slotte is het ook een hele opgave om dat te bundelen in zo'n boekwerk. In die zin is het jammer dat hij daar nooit (naar mijn idee) de erkenning voor heeft gekregen. Ik denk dat veel van zijn publicaties ook historische en wetenschappelijke waardevol zijn. Hij was waarschijnlijk beter tot zijn recht gekomen als historicus dan als bekende Nederlander. Al is dat natuurlijk slechts gespeculeer.

Wat mijn volgende boek gaat worden weet ik op dit moment nog niet. Eldest waarover ik eerder schreef kijk ik al lang naar uit. Life of Pi staat ook al lange tijd te wachten. Misschien toch eens iets van David de Poel of toch eerst The Undutchables, nu ik veel met buitenlanders te maken heb. Of een leuk reisboek om lekker weg te dromen. U zult het vast wel merken. Hopelijk niet pas over enkele maanden...

2 Comments:

At 2:18 p.m., Blogger woordenaar said...

Met een naakte chinees erbij kom je helemaal niet meer aan lezen toe ;-)

 
At 11:20 p.m., Blogger Rick said...

Naakte chinezen houd ik liever buiten de deur van mijn kamer. (Niet dat ik iets tegen chinezen heb hoor, ik woon zelfs met een chinees samen op een studentenafdeling).

Ik heb inmiddels de advertentie verwijderd. Mocht ik toch van gedachten veranderen kan ik niet meer in de verleiding vervallen. Aan de andere kant was het misschien wel een goede manier om meer lezers te krijgen...

 

Een reactie posten

<< Home