donderdag, september 01, 2005

Leiden/Wassenaar – dag 2

Mijn tweede dag in Leiden stond in het teken van een andere hobby van mij. Vleesetende planten. De Nederlandse vereniging voor vleeseterliefhebbers Carnivora organiseerde in de Hortus een tentoonstelling. Deze dag was ook de ledenbijeenkomst, met verkoop van planten en lezingen.
Hoewel de ruimte beperkt was hadden ze een zeer mooie tentoonstelling weten te creëren met schitterende exemplaren van de verschillende soorten vleeseters. Deze dag waren twee lezingen gepland. De eerste van Gert Hoogenstrijd. Nog een echte avonturier die niet op vakantie gaat, maar op een heuse expeditie. Alleen of met een vriendin bezoekt hij regelmatig tafelgebergtes in Zuid-Amerika. Met lokale gidsen een klim- en trektocht om het plateau van de tafelberg te bereiken. Waar dan weer verschillende vleeseters groeien. Wellicht heeft hij er zelfs een geheel nieuwe groep vleeseters ontdekt! Echte ontdekkingsreizigers bestaan dus nog!
De tweede lezing ging over het aanleggen van een vleesetertuin. Hoe je in je eigen tuin een stukje hoogveen kunt creëren. Erg interessant, ook al zit je zelf in een flat op zeven hoog. Tenslotte nog twee planten gekocht voor mijn eigen collectie en daarnaast een boekwerkje van de hand van eerder genoemde Gert. Hierover een andere keer meer…

Na de vleesetertentoonstelling ben ik nog even naar het volkenkundig museum gegaan. Een erg mooi museum met een zeer geslaagde manier van de objecten te exposeren. Echter is anderhalf uur erg weinig om alles te zien. Slechts een enkel stuk gelezen en verder alleen gekeken. Het lukte net om alles te zien. Uiteraard kon ik voor twee euro de museumgids niet laten liggen. Kan ik toch nog de nodige informatie achteraf hierin opzoeken, verrijkt met stukjes van Boudewijn Büch!