zaterdag, januari 07, 2006

Goed begin 2006 !?

Ik zag laatst op tv dat de helft van de goede voornemens op 2 januari al verbroken zouden zijn. Ik dacht nog “Dat is snel”. Om dit te toetsen heb ik een Wageningse steekproef* uitgevoerd. Ik keek bij mezelf wat mijn voornemens waren. Ik had ze hier eerder al vermeld en dus voor een ieder te controleren. Volledig wetenschappelijk verantwoord dus (al valt hier ook wel het een en ander tegenin te brengen). Ik had er twee. Minder boeken kopen en meer lezen. Het meer lezen houd ik nog vol. Het boeken kopen is echter weer begonnen. En zeker niet in geringe mate. Eén van de twee goede voornemens is verbroken. Precies 50% dus. Een weekoverzicht:

  • Totaal aantal boeken: 21
  • Eerste boek: Desmond Morris: Waarom hebben zebra’s strepen, 2 januari (2,50 euro)
  • Laatste boek: Adriaan van Dis: Het beloofde land, 5 januari (1,25 euro)
  • Minste bladzijdes: Jan Wolkers: Dominee met strooien hoed, 48 p. (0,50 euro)
  • Meeste bladzijdes: Pramoedya Ananta Toer: Guerrilla-familie, 377 p. (1,00 euro)
  • Duurste boek: Stephen Jay Gould (Red.): Verslag van het leven, de evolutie als aangrijpend drama van selectie, overleven en uitsterven (4,00 euro)
  • Goedkoopste boek: Erik van Muiswinkel & Thecla Bakker: Man laat zich oor aanlijmen
    Geert Mak: Het ontsnapte land
    Yves Cohat: De Vikingen, heersers der zee (0,50 euro)
  • Meeste boeken van: Boudewijn Büch: Bijdrages aan Naar huis (2x), Strandboek en Maatstaf (3x)
  • Verrassendste winkel: Wereld winkel, niet een winkel waar je snel aan denkt als je boeken zoekt. Bij de WW in Wageningen is het nu opruiming met kortingen vanaf 50%.
  • Fijnste winkel: Emmaus, lekker goedkoop en regelmatig leuke boeken.

In de eerste week 21 boeken met een totale dikte van bijna 30 centimeter. Als ik zo door ga kom ik voor 2006 uit op 1092 boeken die op ruim 15 meter boekenplank moeten komen. Misschien is het toch een goed idee om terug te komen op mijn goede voornemen.


* Enkele jaren geleden is er een onderzoek gedaan naar de aantrekkelijkheid van de mannelijke studenten in Wageningen. Daarvoor zijn maar liefst twee vrouwelijke studenten ondervraagd. Volkomen onverantwoord dus en totaal waardeloos. Echter dit onderzoek heeft wel de gehele Nederlandse pers gehaald. Het journaal en de landelijke dagbladen besteedden er de nodige aandacht aan. Sindsdien is in mijn vriendenkring een Wageningse steekproef een steekproef waarbij de steekproefgrootte ver onder de maat is.

4 Comments:

At 8:04 p.m., Blogger Bibliofilos said...

Dat heb je snel gedaan Rick!

 
At 9:03 a.m., Blogger Unknown said...

Goed voornemen voor 2007: geen goede voornemens meer maken...

 
At 7:00 p.m., Blogger boekengek said...

21 boeken in een week.... Rick, waar moet dat heen met jou? Wil je net zo worden als ik, of erger nog, als Boudewijn Büch? Keer terug op je schreden nu het nog kan: je bent nog zo jong! Ga trouwen met een meid die van een opgeruimd huis houdt en koop leuke kleren voor haar. Dan komt alles goed. ;-) ;-)

 
At 7:54 p.m., Anonymous Anoniem said...

Grappig ik zoek naar een boek wat ik al heel lang op mijn lijst heb staan (verslag van het leven van gould)en kom terecht op jouw site en ben stomverbaasd je boeken en voornemens te zien. Wel heel veel overeenkomsten in boekenmaak. Boudewijn buch is voor mij ook de schrijver waar ik heel veel van heb. Adriaan van dis, veel reisverslagen en boeken over evolutie. Bizarre wel. Tanya

 

Een reactie posten

<< Home