vrijdag, juli 29, 2005

Zut Zeeuws?

Ik heb inmiddels een beetje rondgevragd onder mijn vrienden. Velen kennen het niet. Ook niet mijn ouders, ik heb het dus tijdens mijn studententijd opgepikt. Het staat niet in het woordenboek en mijn vader, leraar Nederlandse, kende het niet.
Het woord zut betekend inderdaad zoiets als rotzooi, troep of meuk. Enkele Zeeuwse vrienden kennen het wel. Het zou dus kunnen dat het een Zeeuws woord is. Echter ken ik hier te weinig Zeeuwen voor om het te toetsen.
Mogelijk komt het zoals werd vermeld door Weirdomusic uit het Frans. Ik heb de uitdrukking "zut" of "zut alors" ook ooit geleerd. Dit met de betekenis verdorie. Enig verband is denkbaar. Ik heb echter geen Frans-Nederlands woordenboek om de precieze betekenis te achterhalen.

1 Comments:

At 4:43 p.m., Anonymous Anoniem said...

Zut is volgens mij een brabantse uitdrukking. Het betekent zoiets als zooi, rotzooi.

 

Een reactie posten

<< Home