zondag, augustus 28, 2005

Büch in Leiden - deel 2

Het is al weer ruim na vijven als ik mijn auto weer start. Het verkeer in Leiden is een stuk drukker geworden, waardoor het al lastig is de parkeerplaats af te komen. Nog enkele adressen te bezoeken vertrek ik richting het centraal station.

Na flink verkeerd gereden te zijn en één van de vele informatieborden geraadpleegd te hebben kom ik aan in de Bakker Korffstraat. Een klein smal eenrichtingsstraatje. Halverwege staat een man zijn auto te wassen. Een lange man met een wit T-shirt. Frans Mouws schiet even door mijn hoofd, maar wat zou die met een auto doen. Aan de linkerkant zie ik leuke kleine oude huisjes. Rechts zie ik nieuwbouw. Dit keer echt nieuwbouw (bouwjaar 2000). Helaas woonde Boudewijn aan deze kant van de straat waardoor een stukje uit zijn verleden verdwenen is.
In 1976 kocht Boudewijn het huis op adres 12 en 12a samen met een huisgenoot uit de Sitterlaan (volgt later) Hier woonde hij het langste van zijn Leidse tijd. Op een internetsite over deze buurt vond ik dat ook De Bange Duivel in deze straat een woning had (gaat het hier om het zelfde huis?) met een eigen drukkerij. In 1981 vertrekt Boudewijn naar Amsterdam (zie eerdere blog).

Ik vervolg mijn weg richting de Marienpoelstraat. Niet een woning, maar het Bonaventuracollege. Het uitzicht op het pand wordt verstoord door een grote rode container van Vliko recycling. Het schoolplein ligt open en her en der verspreid liggen de brokken puin. Het schoolgebouw wordt gerenoveerd. Door deze ruis heen zie ik een ouderwets gebouw. Links boven de vermoedelijke hoofdingang twee beelden van geestelijken . Ik kan me zo de paters voor me zien die bij de ingang stonden om de leerlingen naar binnen te loodsen. Ikzelf heb les gehad in een oud klooster. Hoewel de nonnen al lang vertrokken waren heerste er een benepen en strenge sfeer. Dezelfde sfeer die ik hier ook voel.

Ik begin honger te krijgen en ga op zoek naar een eetgelegenheid. Uitgerekend in de Kennedylaan vind ik een snackbar. Helaas kunnen ze niet aan mijn behoefte aan een viandel voldoen. Ik ben de eerste in vijf jaar die er naar vraagt. Ik neem genoegen met een kipcorn en na een snelle hap trek ik de straat in.
De Kennedylaan bevindt zich in een wijk met veel flats. Boudewijn woonde hier van 1970 tot 1972 samen met Paul en Atty Westgeest op nummer 68. De flat met dit nummer oogt redelijk nieuw. Zeker geen 35 jaar. Ik vrees dus ook dat hier een stukje Büch-historie verloren is gegaan. Echter na wat gezoek op internet blijkt de flat uit 1966 te zijn. Bij het betreden van de derde galerij vraag ik me opnieuw af of de huidige bewoners zich bewust zijn van hun voorganger in de flat.

Voor de laatste woning in Leiden moet ik een klein stukje verder. Van 1973 tot 1976 woonde Boudewijn in de Sitterlaan op nummer 78. Hier betrok hij een kamer boven een handeltje met de naam Gateway Products. In het zelfde huis woonde ook Jan Lewie Spiering met wie Boudewijn het huis in de Bakker Korffstraat kocht.
De Sitterlaan is een mooie brede laan met in het midden een strook groen. Het is er rustig, weinig verkeer. Hoewel het rijtjeshuizen zijn lijken ze van groot formaat. Al lopend tel ik de nummers af tot ik bij nummer 78 ben. Het lijkt of de bewoners bewust zijn van de belangstelling voor het huis. De tuin is dermate volgepropt met coniferen en andere grote struiken dat van het pand zelf weinig te zien is. Misschien dat het juist hierdoor komt dat ik de sterke neiging krijg om aan te bellen. Ik houd mij echter in en na wat foto’s gemaakt te hebben ga ik op zoek naar mijn camping.


Voor meer informatie over Boudewijn Büch en waar hij gewoond heeft verwijs ik graag door naar het boek "Weg uit Wassenaar" van Frans Mouws.