dinsdag, mei 02, 2006

De fascinaties van Boudewijn Büch

Na een lange tijd van afwezigheid, door tentamens, algemene drukte en verlies, ben ik dan eindelijk weer eens terug op mijn eigen blog. Af en toe de tijd gehad voor een reactie op andere blogs en nu eindelijk weer hier.

Eerst wat mededelingen. Aan bibliofilos kan ik melden dat het me na weken is gelukt om Huub zelf te treffen in zijn leuke boekenwinkeltje op de Wageningse markt. Ook hij volgt je verhalen via internet. Om Boekengek enigszins jaloers te maken zijn de twee Molekulen uit de vorige post door alle auteurs gesigneerd. Elk gedicht of verhaal apart, met potlood op de betreffende pagina.

Door de drukte heb ik helaas weinig kunnen lezen. In de periode van stilte heb ik slechts één boek uitgelezen. Wat natuurlijk niet bevorderlijk is als je een flinke achterstand wilt wegwerken. Het boek is getiteld De fascinaties van Boudewijn Büch en is uitgegeven naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling in het Letterkundig Museum in Den Haag.

Na Rotterdam en Haarlem viel Den Haag een beetje tegen. Hoewel erg mooi opgezet, de displays waren verwerkt in boekenkasten, was de hoeveelheid tentoongestelde voorwerpen beperkt. Echter waren vele van deze voorwerpen wel bijzonder. Foto’s, handschriften en jeugdwerk. Tevens stond er het bureau en hing hét jasje er ook.

Veel van dit unieke materiaal is terug te zien in het boekje. Deze is net als de tentoonstelling ingedeeld naar verschillende fascinaties. Elke fascinatie bevat bijpassende romanfragmenten, gedichten en de nodige afbeeldingen. Jammer is dat de overgangen tussen de fascinaties vrij onopvallend verlopen door enkel een kleine kop in het rood, boven een gedicht of verhaal. Naar mijn idee was het beter een aparte pagina met het onderwerp van de fascinatie en misschien zelfs een kort inleidend stukje. Al is het voor dat laatste waarschijnlijk lastig om er een pakkende inhoud aan mee te geven. Toch is het een erg mooi boekje, zeker voor de kleine prijs.

7 Comments:

At 9:09 p.m., Blogger Bibliofilos said...

Achhh...ik krijg bijna heimwee! Vorige week mijn pa op de boekenmarkt, van de week werd ik uit Nederland gebeld op koninginnendag: 'ik loop nu door het vondelpark en overal worden geweldige boeken verkocht voor een prikkie' en jij gaat even bij mijn favoriete tweedehandsboekzoekwinkel langs! SNIF!
Wat betreft het te druk zijn om een stukje te schrijven, laat staan veel te lezen...ik begrijp het geheel. Lijd er de laatste weken ook een beetje onder. Ik blijf je volgen! Geef Huub Baar mijn groeten! Zeg maar dat ik al aan het sparen ben voor de komende winter. :-)

 
At 3:26 p.m., Blogger Sander said...

Ik deel je mening betreffende de expositie in het Letterkundig Museum, en het boekje is inderdaad erg leuk en niet duur. Ik vond de film-fragmenten het leukst en heb erg lang bij zijn Rolling Stones jasje gestaan. Betrapte me er zelfs op dat ik met mijn vinger wel erg hard tegen het glas drukte in de hoop de jas even te kunnen aanraken! Het scheelde immers maar een centimeter..

 
At 9:26 p.m., Blogger Unknown said...

Ik heb - zoals inmiddels ook op mijn weblog te lezen valt - gisteren de expositie bezocht. Ik heb er niet veel aan toe te voegen: klein, maar fijn. En middels het bijbehorende boekje kun je de meeste items nogmaals bekijken. Voor mij was het in ieder geval weer een oppepper voor mijn eigen fascinatie voor BB!

 
At 9:01 p.m., Anonymous Anoniem said...

Dus het was de hoeveelheid tentoongesteld materiaal dat tegenviel? Ik moet/wil nog altijd gaan, maar als het een kleine tentoonstelling is... Enfin.

 
At 7:04 p.m., Anonymous Anoniem said...

Inmiddels kost het boekje een ardige duit maa goed ik heb even op deze site gekeken om geld te lenen

http://www.snel-geld-lenen.be

 
At 7:07 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik bedoel dus

snel geld lenen

 
At 3:51 a.m., Anonymous Anoniem said...

moet controleren:)

 

Een reactie posten

<< Home