vrijdag, februari 24, 2006

Lotte

Vorig weekend was ik in mijn geboortedorp voor ziekenhuisbezoek. Mijn moeder vroeg om even wat boeken terug te brengen naar de bibliotheek. Op de terugweg van het ziekenhuis dus even een korte stop. Mijn oma bleef in de auto, dus veel tijd had ik niet. Toch maar even een blik in de bak met afgeschreven boeken. Warempel, een boek dat op mijn verlanglijstje staat. Op Ebay voor 45 euro, hier voor 50 cent. ’s Avonds in de trein terug naar huis kon ik mooi dit boekje lezen. Een erg leuk verhaal.

Het boekje gaat over de zoektocht naar Lotte, die werd gespot tijdens een lezing in Spijkenisse. Deze lezing werd beschreven in het verhaal "Goethe in Spijkenisse", verschenenen in o.a. Fluitend in de file, die ik al in bezit had. Dit is dus eigenlijk een vervolg op dat verhaal.

Waarom vond ik het nou zo’n leuk verhaal? Eén van de laatste zinnen trof het zo mooi. ‘Nou ziet u wel,’ zei de vrouw, ‘u heeft haar gewoon bedacht, dat doen schrijvers wel meer.’ Ik dacht meteen aan de ophef bij alle onthullingen over Boudewijns leven na zijn dood. Met een grote glimlach vervolgde ik mijn reis.

7 Comments:

At 6:05 p.m., Blogger Sander said...

Zo zie je maar weer; als je lang genoeg wacht wordt je geduld vanzelf beloond. Toch heb ik er soms erg veel moeite mee een boekje dat al lang op mijn lijstje staat te moeten laten liggen omdat het net iets te duur is.

 
At 6:24 p.m., Blogger boekengek said...

Maar ehm, een Nederlands ex-bilbiotheekboek is nooit meer waard dan de papierprijs. Dus je winst van 44,50 is helaas niet helemaal reëel. Lotte is trouwens een mooi verhaal, en het is ook het verhaal dat het vaakst gepubliceerd werd in verzamelbundels!

 
At 10:00 a.m., Blogger Bibliofilos said...

Boekengek@ Ja die grote sticker 'afgeschreven' maakt hem wel minder waard, net als het knullig lamineren van de bieb. Maar nooit meer waard dan de papierprijs? Meestal bezit de bieb eerste drukken, ook alle Buch-boeken zijn 1ste druk. En laatst las ik 'Een boekenkast op reis,' die natuurlijk nooit afgeschreven wordt, maar stel...dan is hij toch nog wel meer waard dan de papierwaarde. Bweh, ik voel me gewoon genoodzaakt om in de bres te springen voor de arme gediscrimineerde boeken - niet in staat voor zichzelf op te komen - die gedegradeerd worden tot 'enkel nog papierwaarde'. Een mooi boek (binnen & buiten) is altijd nog meer waard dan dat!

 
At 9:32 p.m., Blogger Rick said...

Ik sluit mij geheel aan bij Bibliofilos. Lotte beslaat niet zo heel veel pagina's, dus zou kwa papierwaarde erg weinig opleveren. Echter is het niet alleen de waarde van het papier, maar ook van wat er op gedrukt staat. Daarnaast zal de handelswaarde ook meer zijn dan die 0,50 cent. Tenslotte hebben we nog de belangrijkste, de persoonlijke waarde.

 
At 7:18 p.m., Blogger boekengek said...

@ Rick & Bibliofilos. Niks negatiefs bedoeld hoor, ik bedoelde alleen dat openbare-bibliotheek-boeken, zeg van de laatste paar decennia, geen handelswaarde hebben -- ongeacht hun waarde voor de lezer of de bezitter natuurlijk. Als je wilt weten wat de handelswaarde is van een bibliotheekboek, kun je hem te koop aanbieden aan De Slegte. Ik verwed er een fraaie kist wijn over dat het antwoord niet anders zal zijn dan "dat kopen we niet".
Verzamelaars willen originele edities; alleen als die er niet meer zijn nemen ze hun toevlucht tot bibliotheek-edities....

 
At 8:43 a.m., Blogger Rick said...

Ik denk dat in de huidige tijd de Slegte-waarde niks betekent, eerder de marktplaats.nl-waarde. Deze ligt, denk ik bijna zeker, boven die van de Slegte. Rock en roll heb ik daar voor 15 euro verkocht, en was een biebboek.

 
At 10:20 a.m., Blogger Unknown said...

Het zou niet bij me opkomen om een afgeschreven Bieb-boek te kopen, zelfs niet als het iets zeldzaams is. Ik ben heel pietepeuterig wat dat betreft: een paar ezelsoortjes kunnen bij mij het plezier van de aanschaf al vergallen.

 

Een reactie posten

<< Home