donderdag, september 07, 2006

De Slegte sluit vier filialen

AMSTERDAM (ANP) - Boekhandel De Slegte sluit de komende twee maanden zijn filialen in Alkmaar, Amersfoort, Breda en Dordrecht. Bij de reorganisatie verdwijnen 25 banen, waarvan zes op het Amsterdamse hoofdkantoor en bij ondersteunende diensten.

Dat liet een zegsman van het bedrijf donderdag weten. De Slegte heeft 280 arbeidsplaatsen. De boekhandel moet inkrimpen door de tegenvallende vraag naar ramsj- en tweedehandsboeken. Ook ondervindt de winkelketen concurrentie van boekenverkoop via het internet, onder meer door verzamelaars.
Bovendien blijken de winkels die het bedrijf de afgelopen jaren in kleinere plaatsen zoals Alkmaar opende onrendabel. Voor de ontslagen werknemers is samen met FNV Bondgenoten een sociaal plan opgesteld.
De Slegte heeft nu 22 filialen in Nederland en elf in België. ,,We sluiten niet uit dat er in België ook nog iets gaat gebeuren. Dat wordt onderzocht'', aldus de woordvoerder. Het aanbod van De Slegte bestaat uit uitgeversrestanten, tweedehands boeken, antiquarische werken en school- en studieboeken. De boekhandel werd begin vorige eeuw opgericht door Jan de Slegte.

9 Comments:

At 5:41 p.m., Anonymous Anoniem said...

Zit wel wat in....

Ik zoek tegenwoordig altijd eerst het internet af om boeken te vinden/kopen. Kom al jaren niet meer bij de Slegte. Ben ik nu medeschuldig?

 
At 6:33 p.m., Blogger Bibliofilos said...

Slecht nieuws van de Slegte. En ik droomde stiekem zelfs van een baantje in de winter in de Slegte...nou dat zal dus een droom blijven... Ik kom graag in de Slegte en ik ga er eigenlijk nooit met lege handen weg. Ik koop nog altijd meer tweedehands boeken via winkels dan via het internet. Het rondstruinen alleen al is al puur genot, laat staan een aanwinst vinden!

 
At 12:14 p.m., Blogger Rick said...

De charme van het rondsnuffelen in kasten en in kraampjes zal het internet nooit krijgen. Ook de leuke vondsten, waarnaar je niet op zoek bent zullen niet snel gebeuren op het web. Daarbij komt het nadeel van internet dat je de boeken niet kunt vasthouden, beoordelen op uiterlijk, niet kunt voelen of het net dát boek is. Plus natuurlijk de extra kosten voor het verzenden.
De tweedehands boekwinkel zal dus denk ik nooit verdwijnen.

 
At 2:40 p.m., Blogger Prins van Denemarken said...

Ik was vorige week in Roeselare (België), mijn geliefkoosde filiaal van De Slegte, dat ik eens in de twee maanden leegroof (bij wijze van spreken). Oók gesloten! Opgedoekt, een volledig kale ruimte. Ik stond er wat beteuterd bij. Zonder opgaaf van redenen. Een A4'tje in 24punts Times New Roman: GESLOTEN. Jammer. Nu moet ik toch weer naar Kortrijk.

http://prinsvandenemarken.blogspot.com/

 
At 12:07 p.m., Blogger Unknown said...

Tijdens mijn vakantie was ik in het filiaal in Amersfoort, duidelijk een van de mindere vestigingen: klein en met relatief weinig tweedehands spul. Echt verrassend is het dan ook niet dat juist dit filiaal gesloten word (wel jammer natuurlijk voor de boekenliefhebbers uit de buurt).

Gericht zoeken doe ik tegenwoordig ook altijd en eerst via internet. Daar zijn tegenwoordig de meest bijzondere dingen te vinden, terwijl je bij De Slegte toch heel vaak tegen hetzelfde aanloopt.
Dat neemt niet weg dat De Slegte mijn favoriete winkelketen is!

 
At 2:18 p.m., Anonymous Anoniem said...

Tussen oude boeken snuffelen blijft leuk, maar als je iets concreet zoekt, is het internet veel efficiënter. Ik koop de meeste boeken via internet.
En daar loopt De Slegte helaas erg achter. Ik begrijp wel dat het catalogeren van hun boeken een immens werk zou zijn, maar ze krijgen dan ook ineens heel de wereld als klant. En dan zouden ze geen vestigingen hoeven te sluiten.

 
At 5:03 p.m., Anonymous Anoniem said...

Heel erg jammer!!!
Maar voor de liefhebbers is er nog wel even een leuke afsluiting. De hele voorraad wordt verkocht met 50% korting. Ik weet niet of dit in alle plaatsen zo is (Breda is al gesloten) maar in ieder geval in Dordrecht.

 
At 10:18 a.m., Blogger Sander said...

50% korting slaat natuurlijk helemaal nergens op! De zeldzame en interessante boeken gaan gewoon naar een ander filiaal en wat er over blijft is dezelfde rommel die ervoor gezorgt heeft dat deze vier filialen moeten vertrekken! Of heb ik het nou mis?

 
At 12:16 p.m., Anonymous Anoniem said...

[B]NZBsRus.com[/B]
Dont Bother With Laggin Downloads With NZB Files You Can Swiftly Find HD Movies, PC Games, MP3 Albums, Software and Download Them at Flying Rates

[URL=http://www.nzbsrus.com][B]Usenet Search[/B][/URL]

 

Een reactie posten

<< Home