maandag, oktober 02, 2006

Groeten uit Buren

Buren is een mooi historisch stadje. Oude stadsmuren, een molen, een stadspoort, een waag, kanonnen, leuke straatjes en nog veel meer. Heerlijk om doorheen te wandelen en de geschiedenis tot je te nemen. Voor de Oranje liefhebbers is er ook het nodige te zien. Een speciaal museum en een koninklijk beeld voor de kerk zijn er twee van. Onze prins Willem heeft zelfs onder de naam W.A. van Buren aan de elfstedentocht meegedaan.

Ben ik zo Oranjegezind dat ik speciaal hiervoor naar Buren ben gereden? Nee hoor, ik vind het koningshuis best wel wat hebben, maar daar blijft het dan ook wel bij. Midas Dekkers was de echte reden.

Inmiddels hebben jullie wel gemerkt dat ik, voor zover ik weet een van de weinige in Nederland, boeken van Midas Dekkers verzamel. “Leve de dieren” is er één van. Een leuk boek over, in tegenstelling tot de vele berichten in de media, de positieve veranderingen in de natuur. Niet over dieren die uitsterven, maar die juist floreren in het huidige klimaat.

Op zich niet heel bijzonder, echter heb ik dit specifieke exemplaar gekocht door de signatuur. Dit exemplaar vond ik bij de Slegte in Arnhem, gesigneerd met de toevoeging “Buren (Gld) 11.9.88”. Buren is de woonplaats geweest (inmiddels is het Weesp) van Midas, wat het voor mij weer bijzonder maakte.

Een andere publicatie die Midas aan Buren bindt, is “Buren” uit de serie “Gelderland in proza, poëzie en prenten”. Een serie van 90 bibliofiele uitgaven met als onderwerp alle plaatsen van Gelderland (de hele serie is via antiqbook te koop voor 1500 euro). In deze uitgave over Buren een verhaal van Midas Dekkers èn een zeefdruk van Ruth Thiadens, met wie Midas in Buren samenwoonde en nog steeds in Weesp samen woont. Een uitgave waar ik erg blij mee ben. Een bezoekje aan Buren kon dus niet uitblijven. Zo kon ik de toerist uithangen die Midas in zijn verhaal beschrijft. Lopend over de stadsmuur, het kleine stadje omcirkelend. Helaas kan ik niet meer bij hem naar binnen kijken, zoals Midas verhaalt. Daarvoor zal ik naar Weesp moeten gaan.

1 Comments:

At 10:09 p.m., Anonymous Anoniem said...

Beste Rick,
Al surfend ben ik (weer) op jouw blog terecht gekomen.
Dat gebeurde eerder in mijn zoektocht naar de werken van Midas Dekkers.
Jawel, je bent zeker niet de enige Midas verzameld. Graag zou ik in contact met je komen. Ik zit met de nodige vragen over de bibliografie, en kom regelmatig weer boekjes tegen waarvan ik het bestaan niet wist. Inmiddels is mijn collectie redelijk volledig denk ik maar zoek toch nog wel een 5 tot 10 boeken. Ook gesigneerd werk is natuurlijk mooi.
Kortom, wellicht heb je tips voor me, tonoomen@dse.nl

 

Een reactie posten

<< Home