zaterdag, december 30, 2006

Een spannende jaarwisseling

Waren het eerder al spannende dagen met het omnummeren van de telefoonnummers, de millenniumbug en de invoering van de euro. Nu zijn de boeken aan de beurt.

Het ISBN nummer gaat veranderen. Van 10 cijfers stappen we over naar 13 cijfers. Het aantal beschikbare nummers dreigt namelijk op te raken. De toevoeging van drie cijfers levert in eerste instantie niks op. Nu komt 978 (de code van het internationaal identificatiesysteem voor producten voor boeken) er als extra voor te staan en komt daarmee gelijk te staan aan de streepjescode (978 werd hierin al gebruikt). Echter als de 978-nummers op zijn, gaan we door met 979 waardoor er weer 1 miljard titels bij kunnen.

Samen met Nederland doen ruim 160 landen mee met de omnummering. Grappig is daarbij dat Nederland als een van de eerste zal moeten overschakelen naar 979. Toch een hele prestatie voor zo’n klein landje.

Moeten we ons zorgen gaan maken? Zullen bestelde boeken wel aankomen, worden boekwinkels nog bijgevuld en werkt ons persoonlijke registratiesysteem nog? Hoe lang klampen we ons vast aan de oude situatie? Ik weet nog steeds mijn oude telefoonnummer en reken ook nog steeds om naar guldens. Hoe zal het hier gaan?

3 Comments:

At 2:10 p.m., Blogger Unknown said...

Als beroepsmatig boekbesteller werd ik anderhalf tot twee jaar geleden al bestookt met info over ISBN-13. De laatste weken blijkt de aanstaande wijziging echter pas goed door te dringen. Het is wel nog even wennen: klanten kunnen het ISBN nu nog meer verhaspelen wanneer ze een bestelling plaatsen en niet alle uitgevers gaan op dezelfde manier om met de wijziging. Op de site van Reed kun je b.v. al niet meer zoeken op het 10-cijferig ISBN, terwijl bij de SDU beide nummeringen naast elkaar te vinden zijn. Bij Kluwer vind je alleen nog het 10-cijferig nummer terug.

 
At 3:34 p.m., Blogger Sander said...

Hey Rick, ik las je reactie op de blog van Sneuper. Ik heb ook veel moeite gehad met het afbakenen van mijn verzamelgebied! Het is niet erg dat je verschillende interesses hebt, zolang je maar trouw blijft aan de verzamelgebieden die jij het meest interessant vind. O ja, en zoek het niet te breed. Verzamel bijvoorbeeld geen boeken over eilanden, maar kies een paar interessante eilanden of eilandengroepen. En begin bij het verzamelen van boeken van een bepaalde schrijver gewoon bij de handelsuitgaven. Ik vind het persoonlijk altijd leuker één eerste druk te hebben in nieuwstaat, dan drie eerste drukken die zijn scheefgelezen, zonder stofomslag, of met een naam anders dan de schrijver op het titelblad.

 
At 11:51 p.m., Blogger Rick said...

He Sander. Ik merk ook wel dat ik iets kieskeuriger ben geworden. Boeken die in slechte staat verkeren laat ik nu gewoon liggen. Ook probeer ik toch ook wel een beetje naar inhoudelijke kwaliteit te kijken. Ik heb biologie gestudeerd en kijk daardoor ook vaak naar natuurboeken. Je schrikt ervan hoeveel er daar van zijn en allemaal met bijna de zelfde inhoud. Dan moet je je inderdaad beperken tot bekende schrijvers als Desmond Morris, Stephen Jay Gould of David Attenborough. Helaas laat ik me vaak verleiden door koopjes bij de kringloop. Een euro voor een mooi boek, dat kan je toch niet laten liggen? Het meeste koop ik dus ook tweedehands. Een reguliere boekwinkel weet ik gelukkig meestal met lege handen te verlaten.

 

Een reactie posten

<< Home