dinsdag, augustus 16, 2005

Leiden/Wassenaar Dag 1 - boeken

Van zaterdag tot en met maandag was ik in Leiden en omgeving. Op zoek naar Boudewijn, vleesetende planten bewonderend en geocachend. Uiteraard kom je dan ook boeken tegen. De eerste dag al meteen vijf aankopen gedaan. Nu even snel een korte opsomming van deze boeken, later volgt een uitgebreider verslag van de eerste dag.

Het eerste boek wat ik tegen kwam was in een antiquariaatje in de binnenstad van Leiden. Toen ik het boek zag, schoot me een mailtje door het hoofd. Het was het Büchmania Infobulletin van 11 augustus 2005. Daarin stond het volgende:

Voor alle Büchliefhebbers is de naam van David de Poel geen onbekende. Hij schreef al een aantal novellen waaronder 'Het verraad', een ode aan Boudewijn Büch, en 'Bluesbroer B', in geen enkele Büchverzameling mag ontbreken. Nu is er dan eindelijk zijn romandebuut. 'De buitenstaander' is een schrijnende roman die naar mijn mening vergeleken kan worden met 'De kleine blonde dood' en 'Het dolhuis' van Boudewijn Büch, de schrijver die door David de Poel hevig werd bewonderd.
presentatie van de roman 'De buitenstaander' op donderdag
1 september a.s. in boekhandel Scheltema *)
Maar wat blijkt deze roman is in 2004 al uitgegeven bij Salland & de Wit. Dit boek heb ik dus maar meegenomen.


Vervolgens kwam ik per toeval langs een kringloopwinkel. De vloer stond blank van de regenbui van de dag ervoor en men was er zodoende druk bezig het water naar buiten te vegen. Twee boeken heb ik daar (erg goedkoop) gekocht. Eén had ik al, maar dan in een zeer beknopte uitgave waarbij zelfs de schrijver is weggelaten. Het gaat hierbij om Defoe's Robinson Crusoe. Een uitgave uit 1972 van A.W. Bruna & Zoon.

Het andere krongloop boek viel me vooral op door de foto van de schrijver op de voorkant. Het is Leslie Thomas die welbesnord die potentiele koper toelacht. Een boek over 'Some lovely Islands' voor de Britse kust. Leslie is blijkbaar ook een liefhebber van kleine eilandjes en heeft hier een boek overgeschreven met vele mooie foto's en onder andere de volgende regels:

Out there with seal and poutin' puffin,
The people live right next to nuffin.


Tenslotte nog een bezoekje aan de Slegte. "Scotts laatste expeditie" had ik al meer malen gezien bij de Slegte in Arnhem. Elke keer dacht ik: O die koop ik wel een keer als ik wat meer heb gelezen. Tot enkele maanden geleden het boek uit de schappen verdwenen was. Vol spijt verliet ik toen de Slegte. Toen ik hem hier dus wel weer zag staan, meteen het boek maar meegenomen.

Ook dit boek had ik al meerdere malen zien staan. Elke keer blader je er dan door, maar laat het toch staan. Naar aanleiding wat was gebeurd met het vorige boek toch deze ook maar meegenomen. Het is zo'n boek waarvan je weet dat je het toch wel een keer gaat kopen. Bij deze dus.

Al met al is mijn leesachterstand na de eerste dag alweer toegenomen met vijf boeken.

1 Comments:

At 5:34 p.m., Blogger boekengek said...

Leesachterstanden kun je heerlijk wegwerken in de trein! Of word een slechte slaper, kun je 's nachts lezen.... ;-)
Nog gelukt vorige week in Leiden met de foto's?
Scott's laatste expeditie: ik las het boek Beroemde poolreizen --waarin deze expeditie ook uitvoerig beschreven wordt, incl. de laatste brief van Scott, als Wilson al dood is -- een (overigens voortreffelijk) Lekturama editie in 1973 als 12jarige. Ik geloof dat het de eerste keer was dat ik om een boek huilde.

 

Een reactie posten

<< Home