maandag, augustus 01, 2005

Herman Melville

Het weekend is voorbij en er zijn weer twee leesbare objecten mijn studentenkamer binnen gekomen. Het eerste heeft te maken met een andere hobby van mij, namelijk vleesetende planten. Gezien de beperkte ruimte die ik heb bezit ik slechts enkele soorten uit deze bijzondere en fascinerende groep planten. Zelfs Darwin heeft er een boek aan gewijd.

Ik ontving het nieuwsblad Carnivora, met daarin onder andere een aankondiging van de ledenbijeenkomst in de Hortus in Leiden, alwaar ook een tentoonstelling over deze planten wordt gehouden op 13 t/m 21 augustus. Op de site van de hortus is hier vreemdgenoeg niks over terug te vinden. Ik heb plannen erheen te gaan, dus daarna meer over dit onderwerp.

Dan Herman Melville. Iedereen kent denk ik wel het verhaal Moby Dick, of heeft er in ieder geval van gehoord. Boudewijn Büch heeft er een van zijn afleveringen aan gewijd. Zie deze link. Het boek zelf heb ik niet, maar enkele weken geleden heb ik wel de DVD gekocht. Die heb ik gisteren eindelijk eens bekeken. Een aardige film, een beetje traag. Wel zeer geslaagde decors en mooie custuums. En dan de walvis... het is natuurlijk vrij lastig een witte walvis te vinden, dus dat is met de computer gedaan, en dat is helaas erg duidelijk te zien. Boudewijn noemt Moby Dick één van de mooiste boeken ooit geschreven. Dit is echter aan de film niet af te zien. Ik zal dan toch het boek moeten gaan lezen.

Moby Dick heb ik dus nog niet in boek vorm, maar wel heb ik een ander boekje binnengekregen. Het gaat hier om Billy Budd in een uitgave van de Wereldbibliotheek. Een blauwe omslag met een subtiel golfje. Met minder dan 100 paginas zal het me hopelijk lukken binnenkort een keer te lezen.